צילום אוכל המדריך המלא

צילום מזון הוא ז'אנר מאוד ספציפי המרכז לתוכו מאמץ משותף, שלרוב מעורבים בו צלם וסטייליסטית המשתמשים באביזרים ורקעים מיוחדים בהתאמה אישית.
לכן יום הצילום דורש תיכנון, הבנה מעמיקה וכמובן תשוקה בכדי לייצר תוצאה סופית המורכבת מתמונות שהצופה לא יוכל להשאיר אדיש אליהן.

כמה פעמים שמעתם את המשפט "אנשים אוכלים קודם עם העיניים"? בצלחת מזון אחת יש עולם שלם המכיל צבעים, מרקמים, תבניות, קווים וצורות.
תמונות טובות ברמה גבוהה יגרמו לצופה שלנו להגיד לעצמו "אוקי, את זה אני רוצה"! ולשם אנחנו תמיד מכוונים.

כדי להשיג את הדברים שציינו קודם חשוב להבין מהו המרכיב החשוב ביותר בצילום והוא התאורה.
ברוב המקרים נשתמש בתאורה מלאכותית בעזרת פלאשים שמפיצים אור חזק שעליו נשלוט בדרכים שונות עם אביזרים מיוחדים.

התאורה יכולה להשתנות בהתאם לסגנון שאותו נרצה לייצר:

  1. תאורה ישירה ו"קשה"- ללא אביזרים נלווים תוכל ליצור עבורנו צל מאוד חזק וחד ובכך נוכל להדגיש אלמנטים שונים המרכיבים את המנה, זהו סגנון מאוד טרנדי בשנים האחרונות.

  2. תאורה "רכה"- במקרים כאלה נשתמש באביזרים לשליטה וכיוון האור. לדוגמא "סופטבוקס", מגיע בשלל גדלים וצורות שונות ומאפשר לנו לקבל תוצאה של אור "רך" יותר, לרוב נמקם אותו מאחורי הצלחת וקצת מהצד בזווית קלה כדי שהאור יגלוש בצורה מחמיאה על הצלחת.

  3. תאורה טבעית מאור השמש- האפקט יהיה מעט שונה ונהיה מוגבלים בזמן ותנאי מזג האויר אך נוכל לקבל תוצאות ייחודיות עבור מנת האוכל שלנו.

פרקטיקה מושגים ועוד דוגמאות מהעולם של צילום אוכל מקצועי

מסגור האוכל הינו המרכיב החשוב ביותר בדיוק כמו בצילום מוצרים מקצועי. את הקומפוזיציה נרצה לבנות ולהחליט גם על הזווית המחמיאה ביותר לסוג האוכל אותו אנו מצלמים למשל: מקצועי את הקומפוזיציה נרצה לבנות ולהחליט גם על הזווית המחמיאה ביותר לסוג האוכל אותו אנו מצלמים למשל:

  • פיצה עגולה ושטוחה – תראה בצורה הטובה ביותר מלמעלה (flat lay).

  • גביע או כוס גלידה עשויים להנות מזווית של 45 מעלות בכדי לשמור על קווי המתאר

  • המבורגר עסיסי מלא בתוספות יראה מושלם ומעורר תיאבון בגובה העיניים, לכן נתקרב אליו ונדגיש את המרכיבים שלו ככל האפשר באמצעות עדשת מאקרו הנותנת אפקט ייחודי ושונה מאוד ביחס לעיניים של בני האדם.

"פרופס" הינו מימד נוסף שעלינו לקחת בחשבון כאשר ניגשים לצילום מזון.
"פרופס" זוהי מילה המתארת אביזרים שונים כגון: כלי זכוכית, מפיות, רקעים בצבעים, קרש חיתוך מעץ, סכו"ם ועוד.
האביזרים יכולים לתרום לפריים להראות מעניין ומושך יותר לעין, אך חשוב לשים לב לא להעמיס יתר על המידה בכדי לא ל"גנוב" את הפוקוס מהמנה שצריכה לקבל את רוב תשומת ליבו של הצופה ולעורר בו רגש.

ניקיון – חשוב מאוד שהכלים איתם נעבוד יהיו נקיים מסימנים של טביעות אצבעות ולוודא שלא השארנו משהו לא רצוי בפריים, יחד עם זאת אנחנו נרצה להציג תמונה כמה שיותר אותנטית.
למשל, נצלם עוגיות נפורר אחת מהן ונפזר את הפירורים כדי לייצר אווירה אמינה ומגרה יותר אצל הצופה שלנו.

תנועה – ננסה לשלב בחלק מהתמונות גם תנועה לצורך יצירת ריגוש מסוים.
לדוגמא: קוביית קרח שנזרקת לתוך כוס קוקטייל, ביצה שנזרקת לתוך הר קטן של קמח.
עיקרון התנועה עוזר לנו לתפוס בצורה טובה יותר את תשומת ליבו של הצופה.

אפקטים – ישנם אפקטים שונים שנועדו להקל עלינו בזמן הצילום, לדוגמה אם נרצה לצלם בקבוק בירה קרה שתראה כאילו הרגע יצאה מאמבטיית קרח נרסס עליה בעזרת ספריי קטן מיקס של מים יחד עם גליצרין נוזלי ובכך טיפות המים לא יזוזו לכמה שעות.

טיפ נוסף, קיימת אבקת קרח מיוחדת שיחד עם קצת מים תיתן לנו אפקט של קרח אמיתי ותהיה עמידה לכמה שעות.
וכמובן קוביות קרח מלאכותית באיכות גבוהה, את שאר הטריקים תוכלו לראות מקרוב ביום הצילום עצמו ולשאול את הסטייליסטית מה היא הכינה עבורנו.

לסיכום, צילום מזון מקצועי הינה משימה מאתגרת שמצריכה ידע, ניסיון וחשיבה ייחודית.
אני מקווה שקיבלתם ערך מהמאמר שהצגתי בפניכם.
לתיאום יום צילומי מזון לעסק שלכם צרו קשר ואשמח ליצור יחד איתכם את התמונות שיביאו לכם עוד לקוחות שמעריכים מזון טוב ואווירה.

הכותב הוא מתן אביב צלם מוצרים ואוכל מקצועי.

שלב ראשון

שיחת טלפון ראשונה בה נבין יחד מה הם הצרכים של העסק שלכם ולאחר תיאום ציפיות נחליט על הקונספט המתאים ביותר לצילום

שלב שני

קבלת הצעת מחיר בהתאמה אישית, אישור ההצעה במייל ולאחר מכן שליחת המוצרים לסטודיו להתחלת עבודה (בפעמים מסוימות הצילומים יתבצעו בשטח החברה)

שלב שלישי

קבלת התמונות לאחר עיבוד ריטוש ועריכה בלינק פרטי ונוח להורדה בסוף התהליך תיאום איסוף של המוצרים מהסטודיו