צילום אוכל הוא יותר מסתם צילום תמונה יפה של משהו אכיל.
תמונות של אוכל יכולות לגרום לצופה לעלות זיכרון איך משהו מריח, או לעורר ציפייה לטעמו של האוכל המצולם.
כשמצלמים אוכל אין לנו הרבה זמן לעבוד איתו, לכן יש צורך בתכנון מראש.
חלפו הימים בהם עושים צילום אוכל עם פריטים מזויפים.
כמעט כל מה שרואים היום בדפוס או במדיות השונות הוא למעשה אוכל אמיתי.
נכון, סטייק אמיתי המופיע על שער מגזין האוכל האהוב עליכם אולי לא בושל עד הסוף אך הוא נצרב מעט והוברש בשמן כדי לתת תחושה של סטייק שהוכן הרגע.
צילום אוכל טוב מספר סיפור ומעורר חיים למתכונים.
למרות שהאוכל תמיד יהיה במוקד, ישנם סודות לעיצוב אוכל שיעזרו לגרום לצילומי האוכל שלכם להיראות טעימים עוד יותר.
להלן 15 הטיפים המובילים לעיצוב אוכל.
-
נחפש את הפרודוקטים הטריים ביותר. נהיה בררנים במראה שלהם, נהיה חברים של המוכרים שעובדים במחלקת הפירות והירקות במכולת המקומית, כך נוכל להשיג לעצמנו את הדברים השווים יותר שנראים הכי טוב (קצת ישראליות אמיתית)
-
נשים לב לאלמנטים אותנטיים בתמונות שלנו. נחשוב איך מכינים את המנה. אילו כלים אנחנו צריכים? אילו מרכיבים בולטים? מהם הצבעים העיקריים? איך אנחנו רוצים לצלחת? האם אנחנו יכולים לשלב חלק מהאלמנטים האלה בפריים שלנו?
-
יש כלי סטיילינג מוכנים. נשמור על כלים מועילים בקרבת מקום: פינצטה של מחט, צמר גפן, מגבות נייר, קיסמי שיניים, מברשות צבע, בקבוקי ספריי מרית למריחה ושאר אביזרים חיוניים לניקוי הצלחת.
-
נשתמש בטריק הזה לצילום מרק. כשנרצה לצלם מרק, נניח כלי קטן והפוך בתוך קערת מרק גדולה יותר לפני שנשפוך פנימה את הנוזל. מרכיבים מוצקים נוטים לשקוע בתחתית, וזה שומר עליהם בולטים בחלק העליון.
-
נשתמש בצלחות עם הפרופורציה הנכונה לכל מנה. צלחת אוכל מעוררת תאבון צריכה להיראות שופעת, לכן נשתמש בצלחות ובכלים בגודל מתאים. צלחות סלט, מזלגות קטנים וכפות שיהיו בגודל המושלם בכדי לגרום לפריים הסופי שלנו להראות מפתה ומזמין.
-
נהיה זהירים כשמדובר באוכל קפוא או חם. כאשר מצלמים מאכלים שנועדו להיות מוצגים חמים או קפואים, נגדיר ונתכנן מראש את הפריים לפני שנכניס את האוכל. נבדוק את התאורה שלנו, נכין את האביזרים והפרופס הדרושים לנו, ונעשה כמה טסטים עם צלחת ריקה או כלי אחר לפני שנכניס את המנה.
-
כשנרצה לצלם נוזל בתנועה ניקח בחשבון את הדברים הבאים נציב את המצלמה על חצובה ונצלם מספר פריימים רצופים, לאחר ההפקה נבנה הרכבת תמונה כדי לקבל את אפקט הטפטוף המושלם.
-
נשתמש בטריק המתוחכם הזה בעת צילום גלידה . כשנרצה לצלם גלידה כדי לנו לעצב את הכדורים מראש ואז נניח אותם על נייר אפיה נשים במקפיא וכך הכדורים יישארו יציבים לאורך זמן ולנו יהיה חופש פעולה גדול יותר.
-
נהיה יצירתיים בעת חיתוך המזון. בדרך כלל חותכים מזון כדי להראות מרקם. במקום לחתוך פטריית פורטובלו לשניים, ננסה לחתוך אותה לפרוסות דקות, או למשל לפרק כמה עלי בזיליקום שישמשו אותנו לזריקה באוויר תוך כדי הצילום.
-
נתחיל קודם עם הפריימים הנקיים יותר ואז נעבור לאלה שעושים קצת יותר בלאגן. תמיד נוכל להוסיף אבל לא תמיד נוכל להחזיר את הגלגל לאחור, לדוגמא, נצלם פריים של קינוח שלם, ואז נטעם ממנו קצת כדי לעורר תאבון ואותנטיות ,זהו הוא כבר נראה אחרת לגמרי. לכן נצלם תמונות מכמה זוויות שונות, נוסיף פירורים סביב הצלחת. הפריים האחרון יכול להיות קינוח כמעט גמור לגמרי או מספר צלחות עוגה שנאכלו. אפשר לקבל הרבה תמונות שונות מתוך סט אחד.
-
פשטידות ועוגות, יש מאכלים שיצטלמו טוב יותר לאחר שהצטננו מעט. עוגות עוגיות פשטידות תמיד יהיו קלות יותר לעבודה אם הן התייצבו לחלוטין לפני שנצלם אותן.
-
צילום תהליך הבישול. כמובן שלא נשכח את צילומי התהליך. נשמור מעט קליפות ביצה, קערת הערבוב עם מטרפה מצופה, או פיזור של קמח ברקע הצילום.
-
כשנרצה ליצור אדים אמיתיים אבל בהתאמה אישית ישנו טריק נחמד לעשות זאת. כדי להראות אדים חמים, ניקח כדור צמר גפן נספוג אותו במעט מים ונחמם אותו במיקרוגל לאחר מכן נשים אותו מאחורי המנה כך שיראו רק את האדים עולים כלפי מעלה.
-
הוספת תחושת למיקום לסיפור שלנו. לתמונות אוכל צריכה להיות תחושה של מקום. לכן נוסיף מרקם עם בדים, כלים ופריטים אחרים כדי לתת לצופה מושג היכן אוכלים את האוכל. נוסיף משקה או תבלין, דברים המשפרים את הסיפור. מרק מוגש בדרך כלל עם לחם או קרקרים, למשל. נשתמש בפירורי הלחם כדי להוסיף עניין לשולחן. נניח כף בכלי, נקרע חתיכת בגט, חמאה פרוסה. שלבים פשוטים אלה מוסיפים אותנטיות לסיפור שאותו נרצה לספר.
לסיכום צילום אוכל דורש מיומנות ידע וניסיון אין ספק שתוכלו ליצור כמה פריימים מאוד מיוחדים בעצמכם אבל כשתרצו לקחת את עניין הצילום והנראות כמה רמות קדימה כדי שתסתייעו בצלם אוכל מקצועי וכמובן סטייליסטית מזון מנוסה ויצירתית.
הכותב הוא מתן אביב צלם מוצרים ואוכל מקצועי.